Dagens livsmedel/tillsats - Buljong

Hej hej, jag har tänkt att varje dag skriva information om ett livsmedel som vi alla brukar handla i vanliga affären.

Och vi börjar med.....

Buljong

Buljong finns i flera former: buljongtärning, pulver och som fonder.

Vi använder dom för att höja smaken på våra soppor, grytor mm.

Förr i tiden så tog man resterna av en maträtt, tex fiskrester och kokade en fiskbuljong av det som man sen kunde tillsätta i tex en fisksoppa.
Själv så brukar jag tex när jag gör en stek i stekpåse, ta all den överblivna köttsaften och frysa ner och använda som buljong till gräddsåser och gryter.

Idag kan man köpa färdig buljong i affären.
Och som med allt annat så finns det bra och dålig buljong, jag jag tänkte jämföra en bra med en dålig !

Knorr Köttbuljong:
salt, vegatabiliskt fett, smakförstärkare (glutaman) (jästextrakt) , nötextrakt 2.9 % arom, olivolja, maltodextin, färgämne E150e, Morotsextrakt. www.knorr.se

Bra köttbuljong
Det finns många bra ekologiska grönsaksbuljonger utan smakförstärkare, som bara bygger på torkade grönsaker och kryddor. Men jag hittade inte någon köttbuljong som var ren från smakförstärkare, inte ens dom ekologiska.

Och varför vill jag inte äta smakförstärkare då?

Först och främst för att jag anser att deet är fusk, gör man en bra vara så behöver man inte förstärka smaken !!

Hälsorisker:
"Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för småbarn." Äkta Vara www.aktavara.org


Så det bästa är nog att spara köttsaften iaf.




Kommentarer
Postat av: Angelica

Hmm det låter ju vettigt att göra som du gör, spara sky och återanvända. Tanken ha slagit mig många gånger, men kommer jag ihåg det när det väl gäller? Nej =P

Kram

2010-02-17 @ 20:27:48
URL: http://ejlila.blogg.se/
Postat av: Lina, 17 år och bor i Madrid

åh va kul! ännu en blogg att följa :D /kusinvitamin!

2010-02-17 @ 23:16:20
URL: http://lindefors.blogg.se/
Postat av: Monica Ericsson

Hej johnny

Jag har prövat Fond Du Chef vegetabilisk buljong utan tillsatser eller smakförstärkare eller konserverings medel.Den var jätte god, detta ska jag fortsätta med.



kram från mamma

2010-02-19 @ 12:05:44
Postat av: Kusinen Johnny

Hejsan Mamsen !

Jo sorry, det e jästextrakt i den- smakförstärkare =)...kram kram



http://www.knorr.se/#/produkter/fond-du-chef/796

2010-02-19 @ 12:08:23
URL: http://ericssonsmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0