Tillsatser - smink !

Halloj halloj på er !
Det är många som tycker att jag överdriver tillsatserna, dom säger att man får ju cancer av allt idag !
Men det är inte det som är min poäng.....visst vissa tillsatser är rent utav farliga och allargiframkallande, som tex smakförstärkare glutamat och jästextrakt. Men framför allt så ska man tänka ett steg längre, VARFÖR behövs tillsatserna, jo för att man ska kunna sälja billiga varor till ett dyrare pris. Man använder smink för att dölja dåliga varor.
Tar man bort tex fett(dyrt) och tillsätter vatten(billigt) så försvinner både konsistens, smak och färg, då måste man sätta till aromämnen, smakförstärkare, färgämnen och annat kemiskt tillverkade ämnen.
Vill man gå ner i vikt.....ät mindre !!
Så snälla ni, läs på innehålsförteckingarna !!!

Här är ett exempel på hur Margarin kontra Smör tillverkas !

                Margarin/Becel                       Smör


Ha det så bra !!! Skriv gärna kommentarer om vad ni tycker !!!

Kommentarer
Postat av: Carina

Hej Johnny!

Jättekul att du börjat blogga i det här ämnet. Tack för illustrationen om hur margarin kontra smör tillverkas. Brukar köpa margarin till "vardags" och äkta smör endast när jag ska "lyxa" till det med något extra gott i bak- eller matväg. Smör är ju dubbelt så dyrt som margarin, men jag får börja tänka om och ta mig en funderare på vad som är mest dyrbart. Kroppen/hälsan eller vad jag har kvar i plånboken.

2010-02-16 @ 21:29:41
Postat av: Johnny Ericsson

Heeej Carina, vad roligt med en kommentar =).

Jo det e ju det här med pengar, det e svårt eftersom industrin har pressat ned priserna till en nivå som vi är vana med, så när man vill ha något "äkta" så kostar det så klart mer. Det kommer att ta tid men jag tror och hoppas att svenska folket tycker att det är bättre med god mat och en frisk kropp än att ha några hundringar mer i plånboken som man iaf bara lägger på skit. =). Ses imorrn

2010-02-16 @ 21:49:54
Postat av: Lilldjupa

Hej!

Anna, http://coffeeshop.blogg.se/

länkade mig hit. Vilken klockren bild!

Jag tänkte använda mig av den i ett brev till kostchefen i min kommun, då min dotter (16 månader) går på förskolan här, och Bollnäs kommun har lättmjölk och milda margarin i förskolan sedan 1 januari, för att "spara pengar"!

Grr..

2012-02-15 @ 10:47:50
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0